Sprzęt do ćwiczeń
Hantle jako doskonały sprzęt do ćwiczeń

Czym są hantle wykorzystywane w sporcie?

Hantle do ćwiczeń to nic innego jak element sprzętu sportowego, wykorzystywany do wymodelowania głownie górnych partii ciała. Swoje zastosowanie mają w szczególności podczas treningu siłowego, ale również rehabilitacyjnego czy też ogólnorozwojowego. Wykonane są z różnego rodzaju materiałów między innym z żeliwa. Wykorzystywanie hantli  w tak zwanej “siłowni domowej”  nie jest skomplikowane oraz czasochłonne, jednak ze względu na ich masę, warto jest zwrócić szczególną uwagę na swoje bezpieczeństwo.

Rodzaje hantli

Obecnie na rynku jest dostępna bardzo szeroka oferta, jeśli chodzi o sprzęt sportowy. Przed jego zakupem warto zapoznać się ze specyfikacją oraz docelowym przeznaczeniem. Dostępne na rynku hantle dzielimy na:

  • Hantle bitumiczne, które są zazwyczaj wypełnione betonem, który nadaje im odpowiedni ciężar. Należą do tańszych produktów z tej kategorii. Ich rozmiar jest dość duży, co może utrudniać wykonywanie niektórych ćwiczeń.
  • Hantle z żeliwa są bardzo wytrzymałe, za co są uznawane za najlepsze przez wielu ich użytkowników. Zaletą jest również to, że w porównaniu z hantlami bitumicznymi są dużo mniejsze. Cena ich niestety jest wyższa.
  • Hantle regulowane jest to alternatywa dla osób chcących wykonywać ćwiczenia z różnym obciążeniem. Pozwalają nam na samodzielne ustalanie ich wagi, co jest szczególnie korzystne.
  • Hantle stałe są przeciwieństwem hantli regulowanych. Znaczy to, że mają określony ciężar, który nie podlega zmianie.

Warto również zwrócić uwagę na rodzaj gryfu. Nie polecam wybierania tak zwanego “gładkiego”, ponieważ nie zapewni on nam bezpieczeństwa podczas ćwiczeń. Jednym z lepszych wyborów będzie gryf śrubowy. Oczywiście zmiana ciężaru w hantli zajmie nam trochę więcej czasu, ale będziemy mieć za to pewność, że podczas treningu ryzyko kontuzji będzie mniejsze.

Przykładowe wykorzystanie hantli podczas ćwiczeń w domu

Hantle podczas ćwiczeń w domu sprawdzą się głównie do wyrzeźbienia górnych partii mięśniowych między innymi takich jak:

  • biceps,
  • triceps,
  • mięśnie klatki piersiowej.

Świetnie sprawdzają się także podczas treningu nóg ( wykroki, przysiady), a także tali.

Podsumowanie – czyli najważniejsze informacje na temat hantli

Hantle nie są skomplikowane w użyciu. Wykonane są z różnych materiałów. Na rynku obecnie jest dostępne kilka rodzajów hantli. Podczas ich wyboru należy kierować się głównie swoim bezpieczeństwem. Mają szerokie zastosowanie zarówno na siłowni jak i podczas domowego treningu. 

 

 

Zalety ćwiczeń z hantlami i powody, dla których warto z nich korzystać

Hantle to świetne narzędzie, które warto mieć w swoim arsenale do ćwiczeń siłowych. Pozwalają one na urozmaicenie programu ćwiczeń i mają wiele zalet w porównaniu ze sztangami. Zanim zaczniesz czytać ten artykuł, zwróć uwagę, że nie twierdzimy, że hantle są lepszym narzędziem treningowym i że przewyższają wszystkie inne sprzęty, czy to sztangi, ciężarki czy inne. Ten artykuł ujawnia niektóre z korzyści płynących z ćwiczeń z hantlami. Zaczniemy od omówienia, kto odnosi największe korzyści z ćwiczeń z hantlami, a skończymy na opisaniu niektórych wad pracy z hantlami.

Ćwiczenia z hantlami są bezpieczniejsze dla Twoich stawów niż ich odpowiedniki ze sztangą

Jako przykład, porównaj wyciskanie na ławce hantli z wyciskaniem sztangi na ławce. Wersja z hantlami jest bezpieczniejsza dla Twoich łokci i barków, ponieważ ramiona nie są zablokowane w jednej pozycji, a ruch jest bardziej naturalny, w tym przypadku masz możliwość odblokowania rąk.

To samo dotyczy porównania wyciskania hantli na stojąco z takim samym wyciskaniem sztangi, czy też hantli i sztangi z ciężarami uginanymi. Dlatego osobom z problemami z barkiem lub łokciem polecam częstsze używanie hantli w treningu. Czasami ci, którzy mają dyskomfort podczas wykonywania ćwiczeń ze sztangą, mogą wykonywać te same ćwiczenia z hantlami bez żadnego dyskomfortu.

Jeśli więc zauważysz, że wykonywanie ćwiczeń na górne partie ciała ze sztangą sprawia Ci trudność, spróbuj zamienić ją na hantle i zobacz, co się zmieni.

Świetny do treningu domowego z ograniczoną przestrzenią i sprzętem

Niektórzy ludzie chcą mieć własną domową siłownię. Warto wykonać sobie taką siłownię, gdyż jest, to opłacalna inwestycja. Wystarczy duży garaż, w którym można umieścić cały potrzebny sprzęt. Co jednak z tymi, którzy mają do dyspozycji niewielką przestrzeń do ćwiczeń lub mieszkają w mieszkaniu, w którym robienie martwych ciągów jest niepraktyczne? (Nie chcesz przecież wkurzyć sąsiadów lub zniszczyć podłogi).

Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć w domu, nie możesz się pomylić z zestawem regulowanych hantli. Waga może być regulowana w zakresie od 1kg do 4kg i 22kg, a używając dodatkowych obciążników, można jeszcze bardziej zwiększyć wagę. Kup parę hantli i dodatkowe dyski w każdym sklepie sportowym. Taki zestaw nie kosztuje tanio, ale i tak jest tańszy niż kilka hantli o różnych ciężarach. Nie zajmuje też dużo miejsca.

Pozwalają trenować osobno prawą i lewą stronę, tak aby kończyny wykonywały taką samą ilość pracy

Jeśli Twoje ramiona są nierównomiernie silne, ćwiczenia z hantlami mogą pomóc zrównoważyć tę nierównowagę. Kiedy pracujesz ze sztangą (np. wyciskanie sztangi stojąc), możesz mocniej obciążyć jedną kończynę, podczas gdy wykonywanie tego samego ćwiczenia z hantlami obciąży obie kończyny w równym stopniu.

 

Jak trenować z hantlami? Zalety treningu z ciężarkami

Niektóre ćwiczenia bezpieczniej jest wykonywać z hantlami. Na przykład, jeśli stracisz równowagę podczas odwrotnych wypustów z hantlami, zawsze możesz łatwo zrzucić ciężar. Jeśli jednak wykonujesz wypady ze sztangą na ramionach i tracisz równowagę, istnieje ryzyko kontuzji. W ten sposób, jeśli stracisz równowagę lub coś się stanie, nie zostaniesz zraniony przez sztangę, ponieważ spadnie ona na stopery. Jeśli jednak nie posiadasz ramy siłowej, najlepszym rozwiązaniem jest użycie hantli.

Kto odnosi większe korzyści z ćwiczeń z hantlami?

Nie ma czegoś takiego jak całkowicie bezpieczne ćwiczenie. Niejednokrotnie można spotkać osoby, które doznały kontuzji podczas ćwiczeń z hantlami. Zwykle dzieje się tak, gdy osoba używa zbyt dużego ciężaru lub wykonuje ćwiczenie niewłaściwą techniką. Jeśli jednak trenujesz sam i nie masz dostępu do klatki z ciężarami, możesz włączyć do swojego programu więcej ćwiczeń z hantlami.

Podczas gdy każdy może z powodzeniem trenować z hantlami, istnieją osoby, które mogą chcieć włączyć więcej ćwiczeń z hantlami do swojego treningu.

Hantle ze sklepu internetowego marbo-sport.pl są odpowiednie dla osób, które już nabawiły się kontuzji i cierpią z powodu dokuczliwego bólu
Jeśli od lat trenujesz siłowo, podnosząc ciężkie sztangi, dobrym rozwiązaniem dla Twoich stawów będzie włączenie do treningu większej ilości hantli. Kiedy leczysz się z kontuzji pleców, wykonuj ćwiczenia wyłącznie z hantlami i ciężarem własnego ciała.

Pozwoliło to nie tylko zregenerować siły, ale również kontynuować ciężki trening. Jednak przyzwyczajenie się do wykonywania trudnych ćwiczeń z hantlami zajmie Ci trochę czasu, ponieważ do tej pory nie wykonywałeś tych ćwiczeń. Po nabraniu praktyki będziesz w stanie rozwijać siłę w inny sposób, bez zmagania się z bólem i wcześniejszymi kontuzjami. Jeśli więc odczuwasz dokuczliwy ból związany z podnoszeniem ciężkiej sztangi, rozważ włączenie do treningu większej ilości ćwiczeń z hantlami, nie tylko podczas regeneracji, ale w trakcie całego procesu treningowego.

Starsi sportowcy również korzystają z użytecznego narzędzia sportowego jakim są hantle


Wielu osobom po czterdziestce i starszym polecane są ćwiczenia z hantlami zamiast ze sztangą, z różnych powodów hantle są bezpieczniejsze dla mięśni i stawów. Warto oceniać stosunek “ryzyka do zysku” z ćwiczeń, a osoby w tym wieku mogą osiągnąć wyraźniejszy efekt treningowy, ćwicząc z hantlami niż ze sztangą. Ponadto są one mniej podatne na kontuzje.

Nie oznacza to, że osoby starsze nie wykonują przysiadów i martwego ciągu ze sztangą (tylko wtedy, gdy nie mają odpowiedniego sprzętu, nie chcą lub nie potrafią opanować techniki), ale większość ćwiczeń wspomagających będą wykonywać ze sztangą.